ämnet; drömmar.

Hellu^^ - igen...

tänkte så gärna berätta om min dröm:) åh. ja, den som jag ville bara somna om till igen och veta fortsättning på. vissa drömmar vågar man inte berätta om för det kan vara skolans snygging som plötsligt får syn på en och som man plötsligt hipp som happ kysser en eller så kan det vara till en nära vän som berättar det hemskaste eller att man plötsligt går på stan och märker efter ett tag att man inte har några kläder på sig. inte ett ndå. det har nog hänt alla i stort sätt, va? den här drömmen är något jag där emot kan berätta om - lite:P sisådär. haha!

jag kom ihåg att allt började med att jag och min familj skulle till uppsala for one day. jag skulle ha syslöjd och karin - syslöjdsläraren irl - var syslöjdsläraren där. jag började att sy på något. men jag tröttnade strax därefter. gick in till ett annat rum och upptäkte att en söt kille satt där och höll på med ett pärlhalsband - ni vet sådanna där som man gjorde i lekis. detta utspelade sig när jag gick i sexan kanske. han såg yngre ut än mig. svart hår och assöt! jag ville också göra ett sådant halsband så jag bad karin om nål och tråd. även pärlor. jag satte mig bredvid han och han såg upp på mig och log. vi hejjade på varandra och fortsatte. han började att prata med mig lite smått. sedan hoppade jag fram och jag var kanske 13-14. han såg ändå yngre ut. vi var hos mormor på hennes altan och han grillade hamburgare åt oss. han såg väldigt knubbig ut. usch! tänkte jag. men jaja. vi var i stort sätt ihop men vi hade aldrig kysst. plötsligt var jag hemma och han skulle åka hem till uppsala igen. jag sade hejdå och vi kramades. länge. länge. vi stannade upp och han tänkte kyssa mig. egentligen hade vi bara kännt varandra en dag men jag hoppade framåt fort i tiden - livet. det var konstigt, men drömmar är konstiga. sedan åkte han hem. sedan hoppade jag fram till att vi satt och kollade på fotboll på någon läktare i strömsbro. jag gick i gymnasium ungefär. kanske 16 r ungefär. han var samma tror jag fast han såg så himmla mycket äldre ut än mig. han var smal och stark. hade magrutor och svart hår. det såg ut som han var 18 egentligen. jag satt där och det var vinter. det var superkallt ute och akrro satt på andra sidan om "min kille" och huttrade ihjäl. hon var avundsjuk. jag frös inte ett dugg. jag lutade mitt huvud mot hans axel och började att "smeka" han på hans rygg och mage. sedan utspelades det att jag skulle åka till honom i uppsala för första gången. sedan hoppade vi till olika tider och platser. först till hans dörr, sedan inne i hans hus, sedan kysste han mig för första gången, sedan sprang vi upp för en trappa, sedan var vi i hans rum, sedan i hans säng:O. därefter vaknade jag. åh. jag som ville veta fortsättningen ju!

men så var det:P

egentligen är det så att vi alla drömmer exakt hela tiden. varenda natt. men vi minns bara några få. vissa är starkare än andra. synd var att jag inte fick reda vem han var. jag fick se ett foto och fick reda på vem han var egentligen i drömmen men det var inget jag fick minnas när jag vaknade imorse. som synd var. jag tror att det var någon i dead by april. bara i slutet såg det ut som marcus.

näst längst till höger.



VARFÖR DRÖMMER VI?



Varför drömmer vi? Vad är drömmar?

Varför kommer man inte ihåg det man drömt?

2008-02-05


Drömmar handlar om att det centrala nervsystemet bearbetar information.

Drömmar har fascinerat människan i alla tider. Ämnet är mångfasetterat, har förorsakat många teorier och beskrivs bäst i en längre artikel, men låt oss försöka sammanfatta det kort.
En sömncykel består av fem steg som återkommer ett antal gånger under sömnen. Vi drömmer huvudsakligen (men inte enbart) under det femte­ steget, den så kallade drömsömnen eller rem-sömnen. Rem står för ”rapid eye movement” och karakteriseras bland annat av just snabba ögonrörelser, ökad andnings- och hjärtfrekvens samt att hjärnan är aktiv. Resten av kroppen är normalt dock stilla.
Drömmar handlar om att det centrala nervsystemet bearbetar information, men exakt varför vi drömmer finns det många teorier om. Fysiologiskt kan det handla om att ”träna” nervsystemet; psykologiskt om att gå igenom dagens alla intryck och sovra bland dem. Vi drömmer mycket om oss själva och personer vi känner. Exemplen är även många där man säger sig ha kommit på lösningar på problem i drömmar. Barn sover mycket rem-sömn, vilket indikerar att den har med inlärning att göra. Pionjären Sigmund Freud menade att drömmar helt enkelt är förträngda önskningar som vi inte låter komma fram i vaket tillstånd. En annan teori, som väckte stor uppmärksamhet på 1970-talet, är att drömmar består av slumpmässiga hjärnimpulser och att vi sedan sätter ihop dessa minnesfragment för att göra drömmen begriplig. Ofta rymmer drömmar tvära kast i tid och rum, vilket kan stödja denna teori alternativt förklaras av att hjärnans centrum för tids- och rumsbegrepp är mindre verksamt i sömnen.
Vi glömmer mycket snabbt vad vi drömt. Freud ansåg att vi helt enkelt inte vill komma ihåg våra drömmar. Andra menar att verkligheten tar över när vi vaknar och får oss att tänka framåt, inte bakåt. En annan teori är att eftersom vi lär oss genom att repetera och associera, är det svårt att erinra sig drömmar – de är ju ofta unika och ganska vaga. Har man återkommande drömmar brukar man å andra sidan minnas dessa.
Det finns många goda råd om hur man kommer ihåg sina drömmar. Ett är att se till så att man vaknar direkt när man lämnar rem-sömnen, för då minns man som bäst. Ett annat är att vakna långsamt och försöka behålla stämningen från den senaste drömmen. Papper och penna för att snabbt skriva ner vad man minns är ett bra tips.
En av många intressanta aspekter inom drömforskningen är varför vi vanligtvis inte förstår att vi drömmer medan drömmen pågår. Vi kan ju utan problem särskilja verklighet från dröm när vi är vakna. Eller om det nu är så som den engelske filosofen Bertrand Russell sade (i vaket tillstånd): ”I do not believe that I am now dreaming but I cannot prove I am not.”



man kan egentligen hitta en massa sidor på www.google.se men om du vill veta mer om exakt drömmar:
http://www.google.se/search?hl=sv&gbv=2&q=varf%C3%B6r+dr%C3%B6mmer+vi&aq=0&aqi=g5&aql=&oq=varf%C3%B6r+dr%C3%B6mmer+&gs_rfai
=

Dröm sött<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0